Undervisning redder liv
– Dette kan jeg absolutt anbefale! utbryter Tone Gro Alfredsen, lærer ved Malakoff VGS. Det er fredag før påske, og Stiftelsen Organdonasjon har nettopp fullført undervisning om organdonasjon og transplantasjon for VG2 Helsearbeiderfag på Malakoff skole i Moss.
Stiftelsen tilbyr undervisning til skoler og bedrifter slik at flere kan få kunnskap om temaet organdonasjon. De to lærerne på linjen, Tone Gro Alfredsen og Kristin Hagaseth Mydske, er ikke i tvil om at dobbelttimen har gjort inntrykk.
– Det var nært, dramatisk og varmt. Samtidig var det kjølige fakta. Men det som sitter igjen er historiene, sier Alfredsen.
Gjør inntrykk
Det var hjertetransplanterte Jeanette Reistad som holdt undervisningen. I løpet av foredraget fortalte Reistad sin egen historie. Hun fant ut i voksen alder at hun var alvorlig hjertesyk, og at hun på et tidspunkt måtte gjennomgå en hjertetransplantasjon for å overleve. For snart to år siden fikk hun en et nytt hjerte, og hun lever i dag fordi noen sa ja til organdonasjon. I tillegg til sin egen historie, fikk elevene se kortfilmen «Snyltefaen», som handler om Mathias, som ikke en gang stod på venteliste da han fikk tilbud om en levertransplantasjon. Reistad fortalte også om andre fakta om organdonasjon, og på slutten av timen holdt hun en Kahoot! om temaet.
Lærerne trekker frem de personlige historiene som spesielt sterke og virkningsfulle. De syns også at filmen om Mathias var et fint avbrekk.
– Elevene fikk faktisk se litt av det som hadde blitt snakket om. Det underbygget det, sier Mydske.
Engasjerer elevene
Helsearbeiderfag på Malakoff har tidligere hatt besøk fra andre foreninger som har holdt undervisning om ulike medisinske temaer. De to lærerne mener at denne type undervisning engasjerer elevene.
– Hvis vi skal stå å snakke om organdonasjon og transplantasjon blir det ikke det samme. Det er fordi det kommer fra kilden, og fordi det er så nære og dramatiske historier. Det betyr veldig mye at det kommer fra de som har opplevd det selv, sier Alfredsen.
Alfredsen og Hagaseth understreker at dette er et tema som ikke bare angår elever i utdanning innen helse.
– Dette er jo ikke bare for oss på helsefag. Det er jo for alle, sier Alfredsen.