TOMS støtter organdonasjon

Portrettbilde av Erjona Ala i forbindelse med skoreklame.

Norsk toppmodell gir 100.000 til Stiftelsen Organdonasjon gjennom TOMS-prosjektet ”Models giving back”.

Det amerikanske skomerket TOMS er kjent for å gi ett par sko til trengende barn for hvert par de selger av sitt populære fottøy. Nå gir de tre norske toppmodeller muligheten til å donere 100.000 kroner hver til et selvvalgt veldedig formål.

Personlig engasjement for saken

Erjona Ala valgte Stiftelsen Organdonasjon som sin hjertesak. Den unge, men allerede svært profilerte modellen, har et spesielt engasjement for organdonasjon. Hun har vokst opp med en nyresyk mor, som har fått et helt nytt liv takket være nyretransplantasjon. Hun beskriver tiden før transplantasjonen som vanskelig.

– Mamma har vært syk så lenge jeg kan huske. Hun hadde kun 15 prosent nyrefunksjon, og gikk lenge i dialyse og gjennom mange operasjoner. Samtidig var hun hele tiden så tapper og positiv. Jeg glemmer aldri den dagen pappa ringte og sa at mamma skulle få en ny nyre, sier Ala.

Den første tiden etter transplantasjonen tilbrakte hun med moren på Rikshospitalet. Der ble de kjent med andre pasienter som hadde fått en ny start, noe som gjorde inntrykk.

Ala er svært takknemlig for at så mange sier ja til organdonasjon, og glad for at hun kan støtte Stiftelsen Organdonasjon sitt livreddende arbeid.

– Det er kjempeviktig å sette fokus på dette. Organdonasjon redder ikke bare livet til den som får organ, men gjør også noe med livene til alle rundt; Det blir på en måte en ny start for alle. For familie, slekt, kjente og kjære, sier den engasjerte fotomodellen.

Lanserer egen skomodell

TOMS har i forbindelse med prosjektet lansert en eksklusiv skomodell, kun tilgjengelig i 500 eksemplarer i Norge. 200 kroner av hvert solgte par vil gå til Stiftelsen Organdonasjon sitt arbeid, totalt 100.000 kroner.

– Dette er midler som vi vil bruke til å få budskapet om organdonasjon ut til enda flere. Et budskap som gir håp til alle som venter og deres familier, sier Hege Lundin Kuhle, daglig leder i Stiftelsen Organdonasjon.

Kampanjen, den første av sitt slag i Norge, vil gi organdonasjon verdifull og viktig oppmerksomhet, og frontes av TOMS i samarbeid med ELLE, og utvalgte skoforhandlere over hele landet.

Bilde av ev flerfarget tøysko.