To sølv i Gulltaggen!

Grafisk motiv som viser bokstavmennesker som oppfordrer folk til å donere to bokstaver i navnet på Facebook.

I gårsdagens Gulltaggen-utdeling ble det sølv til to forskjellige kampanjer for organdonasjon.

Bokstavdonasjon for organdonasjon

Byrået Saatchi Norge tok sølv i klassen «Activation», for «Bokstavdonasjon for organdonasjon». Kampanjen vi laget med Saatchi til Donasjonsdagen ifjor ble en massiv suksess, og har vunnet flere priser. Her ble befolkningen bedt om å donere to av sine bokstaver til organdonasjon. Disse bokstavene ble så brukt i til å fortelle historiene til transplanterte som har fått et nytt liv, i noe vi kalte «Livsannonser». Responsen var enorm! Over 12.000 bokstaver er blitt donert så langt, og kampanjen lever stadig sitt eget liv. Doner dine bokstaver på:

www.bokstavdonasjon.no

Organ donation goes WOW

Illsustrasjonsfoto av logoen til World of Warcraft

De tidligere Westerdals-studentene Kari Sørby og Hannah Hjeltnes tok sølv for sin fantastiske spillidé i klassen «Nordisk studentarbeid». Deres kampanje er ment å være en øyeåpner for de millioner av unge og voksne som spiller World of Warcraft, et av verdens mest populære internettbasert spill. Idéen går ut på at man skal kunne ta standpunkt til organdonasjon gjennom spillet, og dermed få visse fordeler, samt vise de andre spillerne at man sier ja til organdonasjon. En svært effektiv måte å nå ut til veldig mange unge på med det livreddende budskapet om organdonasjon.

Stiftelsen Organdonasjon jobber nå med å få spillprodusenten Blizzard til å implementere dette konseptet i samarbeid med flere organisasjoner som kommuniserer organdonasjon.

karioghannah.com/organdonasjon.html

Vi gratulerer så mye! Se alle vinnerne her.