Feil vedrørende økning i antall utfylte digitale Donorkort

Foto: Liv Anette Luane, Det kongelige hoff

Vi har ved flere ulike anledninger, i perioden etter at Kronprinsesse Mette-Marit ble satt på venteliste for nye lunger, uttalt oss om økningen i antall organdonorer i Norge.

Gunnet feil beregning av bruken av Donorkort-appen, har vi dessverre oppgitt feil informasjon om den relative økningen i antall utfylte digitale Donorkort (HelseNorge og appen). Vi har opplyst at antall utfylte Donorkort på det høyeste* var 180 ganger normalen (snitt i mai-måned). Dette stemmer ikke. Riktig her skal være er 34 ganger høyere enn normalen (snitt i mai-måned). 

Det absolutte tallet på utfylte Donorkort vi har oppgitt tidligere, stemmer derimot. Til sammen har nå** over 17.500 nordmenn fylt ut Donorkort digitalt etter at Kronprinsesse Mette-Marit ble satt på venteliste for nye lunger, og deretter transplantert. I tillegg kommer alle de som har informert familien muntlig om at de ønsker å være donor, samt de som har fylt ut fysisk kort og har i lommeboken. 

Dette er fremdeles en svært høy økning, og langt over det vi vanligvis ser. Denne store økningen er uten tvil knyttet til Kronprinsessens åpenhet om egen sykdom og lungetransplantasjonen.

*) 6. juni, altså dagen etter at Kronprinsessen ble satt på venteliste. Da fylte 3292 ut Donorkort digitalt.

**) per 23. juni

Aleksander Sekowski

Informasjonssjef