Elvelangs for organdonasjon

Bilde av Natacha Dankrathok og Ann Kristin Eriksen som rigger lysinstallasjon.
Designstudentene Natacha Dankrathok og Ann Kristin Eriksen samt to medstudenter sto bak lysinstallasjonen «The big hug». Foto: Stiftelsen Organdonasjon

Designstudenter fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) laget interaktive lys-installasjoner med fokus på organdonasjon til årets Elvelangs torsdag 26. september.

Elvelangs ble i år arrangert for 20. gang i Oslo. Denne kvelden ble turveibelysningen slukket og erstattet av over 4 000 fakler og 160 kulturinnslag langs Akerselva, fra Brekkedammen til Vaterland.

Nytt samarbeid

Dette er første året Stiftelsen Organdonasjon var med på programmet i samarbeid med AHO. Produksjonen av de interaktive installasjonene til Elvelangs er en del av emnet interaksjonsdesign, og studentene fikk selv velge hvilket tema de ønsket å jobbe med. To grupper med til sammen syv studenter valgte organdonasjon. Målet med samarbeidet var å lage lysinstallasjoner som fikk de besøkende til å snakke om organdonasjon.

«The big hug»

Bilde av en jente som klemmer et tre. I treet henger det store lykter som lyser.
«The big hug» symboliserer hvor mange liv en organdonor kan redde. Laget av Ann Kristin Eriksen, Ørjan Laxaa, Wang Ziyue og Natacha Dankrathok.

Den ene gruppen med studenter designet «The big hug», som symboliserer hvor mange liv en organdonor kan redde. Ved å klemme denne installasjonen, tennes syv store lyskilder i treet, som hver og en representerer et liv.

«Ja-rommet»

Bilde av lysinstallasjon som viser logoen til Stiftelsen Organdonasjon.
Installasjonen «Ja-rommet» skapte mye oppmerksomhet blant de besøkende.

Den andre gruppen med studenter designet «Ja-rommet», et vakkert sted der de besøkende kunne fortelle sine nærmeste at de sier ja til organdonasjon. Publikum kunne gå igjennom installasjonen, som var lyssatt med Stiftelsen Organdonasjons logo og slagordet «Si det for å bli det».

Givende samarbeid

Stiftelsen Organdonasjon var også tilstede under arrangementet for å svare på spørsmål om temaet og dele ut donorkort. Informasjonssjef Aleksander Sekowski er godt fornøyd med samarbeidet.

– Vi har samarbeidet med studenter fra AHO tidligere, og vet at de leverer høy kvalitet – både konsepter og gjennomføring, sier informasjonssjef Aleksander Sekowski.

Når ut til mange

De siste årene har rundt 40 000 publikummere gått Elvelangs, og dette gjør arrangementet til en av Oslos største kulturbegivenheter. Sekowski mener at rammen for arrangementet er ideell med tanke på tematikken.

– Her nådde vi ut til mange mennesker i en setting der de fleste er sammen med gode venner og familie. Mørket og de stemningsfulle installasjonene skaper en naturlig og positiv ramme for å snakke mer om temaet, avslutter Sekowski.